Du kan finne et bredere publikum for tekniske spørsmål hvis du spør i engelskspråklige deler av denne nettsiden
Jimny chat på Norsk
- OlaGB
- Visitor
-
Public
Hva kreves hos BT på heving for tiden?
Jeg har TUV, og skal inn på 4 hjulskontroll og lysjustering over helga. Krever de dokumentasjon på bremsetest også, eller tar de denne på BT stasjonen?
Andre ting? Jeg har lange bremseslanger, og god plass til org hjul, så en evnt flex test skal vel gå greit..
Please Log in or Create an account to join the conversation.
4 hjul kontroll og lysjustering ja. "grønne" tal sa suzukiverkstedet eg brukte.
husk å feste lange bremseslanger så dei aldri kan nå inntil hjulet.
fjerne hengerfeste for å unngå kontrollmåling av kulehøgde (erfaringsbasert)
ingen bremsetest når min var sjekka, kun ved endring av dekkdimensjon trur eg.
få med i vognkort at TUV papir tillater 20mm sporviddeendring eller kva der står, viktig for deg med andre felger.
bilen kan bli veid så fjerne absolutt alt inni, bruk alufelger, og ha tomme tanker.
Ta kopi av TUV pair og prøv å beholde originalen sjøl, men dei vil sikkert ha den. så då treng du kopi.
Det blir notert avstand frå hjulsenter til skjermkant.
Pass på at dei ikkje måler frå bakken då det er tull. Har hendt.
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- MadsV
- Topic Author
- Visitor
-
Public
Bilde fra kontroll
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- OlaGB
- Visitor
-
Public
Caster ble fikset igår, og krok kula ligger på hylla..
Skal dobbeltsjekke bremseslangene!
Planen er å justere spissinga til så mye toe in som grønne tall tillater, pga mer rullemotstand i de hjula jeg kjører til vanlig.. Har god erfaring med det ifra tidligere prosjekter, blir oftest mindre sporing slik. Trolig mindre slitasje på dekk og foringer/ledd også.
Veide forresten bilen nå, med meg i bilen (rundt 75kg) og et org reservehjul bak.. 235 hjul montert, ellers orginal.. Relativt tom tank.
1260kg totalt, 660kg foran, 580kg bak.
Så ganske akkurat 50kg mer enn i vognkortet, der halvparten bortimot kan tilregnes hjula sikkert.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
G16B, Doug Thorley Header, Trail-Gear 6,5:1 Transfer, Front 28 Degree CV propShaft, Rockwatt crawler box kit, Zanfi 2" springs, Zanfi 10° + 10mm Front Radius arm, Caster Correction Bushes rear, Adjustable Panhard, Bilstein 5100 Shocks, Dotz dakar 15x7, goodyear duratrac 235x75x15, warn M6000
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- OlaGB
- Visitor
-
Public
Jeg går nok over på regummierte Insa sahara 195/80-15 om jeg får store problemer med de blåkledde på sikt (les; bilde, trusler om avreg osv). De dekka har ca samme diameter som mine MT 235, bare med en mere biltilsynvennlig tekst på siden..
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- MadsV
- Topic Author
- Visitor
-
Public
Hei Mads.
Vi har i sin tid bygget en slik bil, den ble satt opp med 265 hjul den gangen. Vi hadde da tilstrekkelig dokumentasjon etter datidens regler for å få det på plass. Den dokumentasjonen vi da hadde, er ikke tilstrekkelig lenger.
215-75-15 er akkurat uttafor 5% regelen desverre
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Zanfi sier deres deler er tuv godkjent, men får ikke noe svar fra dem om jeg kan få papirer på dette.
G16B, Doug Thorley Header, Trail-Gear 6,5:1 Transfer, Front 28 Degree CV propShaft, Rockwatt crawler box kit, Zanfi 2" springs, Zanfi 10° + 10mm Front Radius arm, Caster Correction Bushes rear, Adjustable Panhard, Bilstein 5100 Shocks, Dotz dakar 15x7, goodyear duratrac 235x75x15, warn M6000
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- MadsV
- Topic Author
- Visitor
-
Public
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Mescort wrote: Nei ska ikke være lett å få ting låvlig i norge dessverre.
Zanfi sier deres deler er tuv godkjent, men får ikke noe svar fra dem om jeg kan få papirer på dette.
Det kan hende at Zanfi er TUV godkjent som produsent, og at det er det dei meiner. Det er nok i enkelte land, men i dei fleste europeiske land må produktet være TUV og i norge og nokre andre på anvendelsen også være TUV-ok.
I dei fleste andre land treng du berre ha med TUV papiret i bilen også.
Eg jobba på komfyrfabrikk tidlegare og dei produkta som ikkje hadde NEMKO godkjenning klistra vi på et CE-merke på. CE betyr berre at det er laga i europa eller etter europeisk standard. ingen kontroll av produktet var nødvendig (i 1997).
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
OlaGB wrote: Tror ingen sitter på papirer for å få større hjul igjennom, så der er det lite muligheter.
Jeg går nok over på regummierte Insa sahara 195/80-15 om jeg får store problemer med de blåkledde på sikt (les; bilde, trusler om avreg osv). De dekka har ca samme diameter som mine MT 235, bare med en mere biltilsynvennlig tekst på siden..
Det kan gå å få det godkjent om en finner en eller anna dokumentasjon. Fins biler i norge med store hjul f.eks USA biler og toyota er det fleire, og eg veit om SJ godkjent med 33" nylig og etpar med 31".
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.