Du kan finne et bredere publikum for tekniske spørsmål hvis du spør i engelskspråklige deler av denne nettsiden
Jimny chat på Norsk
- OlaGB
- Visitor
-
Public
Ellers så er det vel bare ditt spesifikke behov for tur som bestemmer videre vei
Som Yakuza nevnte, rust er største fienden til de gamlere Jimnyene, så der bør du sjekke litt skikkelig før du koster på den mye..
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- MadsV
- Topic Author
- Visitor
-
Public
En ting til, det blir en lang tur med originiale seter :lol:
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Det bir såklart aldri, må gjennom for mange -stan trur eg.
Sjøl om det var fleire frå Kina på bilferie på vestlandet i sommar
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- TaterTot
- Visitor
-
Public
Det virker dog ikke for komplisert å få i en større motor. Er jo en god del mer kraft å ha. Motorbytte slik må vel godkjennes av noen biltilsynsmennesker?
Det ville vært luksus med mer kraft. Merket det godt med takteltet på, det gikk ikke lynfort. Dog gikk det fint på elendige traktorveier i sommer som var.
Har dere noen tips om skid plates, demper kit etc? Må vel etterhvert lage en liten arbeidsliste.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- OlaGB
- Visitor
-
Public
Den blir dessuten kun "normalt ok sprek", ikke en illsint liten sak som åpenbart er modifisert.
Jeg er glad i trailmaster 50mm comfort hevekittet jeg har. God å kjøre, etter at jeg fikk på plass caster korreksjons foringer. Hadde blitt enda bedre med nye korreksjons radius armer (mere caster), men da går prisen opp endel.
Du hadde trolig klart deg helt fint med bare nye og bedre støtdempere, med mindre du vil heve.
Beskyttelse under trengs knapt før en skal virkelig offroad`e, men jeg hadde isåfall prioritert tree/rocksliders for å beskytte kanalene samt holde trær litt unna sidene (lakk), og deretter vurdert plate under transferkasse.
Lett å bruke penger på ting som er morro desverre :laugh:
Please Log in or Create an account to join the conversation.
OlaGB wrote: Motorbytte er nok bare å glemme å godkjenne pr idag desverre.:laugh:
Neida...
Må berre få tak i litt manglande dokumentasjon på bremsestørrelser, så går min søknad inn. Og den er kliss lik dei som vart godkjent på SJ så skjønner igrunn ikkje kvifor dei skulle nekte.
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- OlaGB
- Visitor
-
Public
Med mindre Suzuki kan dokumentere OK for høyere effekt, så er 15% øknings regel eneste utvei slik jeg ser det. Å du overskrider det, samt bruker uorginal ECU til motor (avgasskrav til syklus test typ scindyrt).. Desverre, nokså skeptisk.
Har godkjent et par «umuligheter» før, begynner å kjenne reglemanget nokså godt :S Har hatt mye kontakt med SFOOR.
Men det finnes kontrollører som godkjenner mye rart, uten å kunne reglene godt nok, så alt kan jo i teorien gå.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Det går på dreiemoment og slagvolum på vitara 1.6, jimny diesel, og sammenligning av bremsedimensjonar frå desse.
Det samme vart gjort med SJ413.
avgasskrav får eg berre håpe eg er innafor
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- OlaGB
- Visitor
-
Public
yakuza wrote: Suzuki dokumenterer ikkje noko.
Det går på dreiemoment og slagvolum på vitara 1.6, jimny diesel, og sammenligning av bremsedimensjonar frå desse.
Det samme vart gjort med SJ413.
avgasskrav får eg berre håpe eg er innafor
Ja momentkrav får du innafor, den er enkel. Akselvekt også. Men toppeffekt er vanskeligere, dog har du økt så lite at de kan kanskje bruke skjønn og godkjenne det.. Normalt har de ikke lov å bruke skjønn utover 15% økning på hk.
Avgass derimot.. SJ er pre 87, og har kun CO krav på tomgang. Jimny er katalysator typegodkjent med syklustest for dokumentasjon av avgasser.. Du må derfor ha motor inkl motorstyring ifra samme år eller nyere bil for å godkjenne ombyggingen samt dokumentert godkjent katalysator. Alternativet er egen syklustest, 40+k.. (Var nær å måtte det selv engang, greide å dokumentere meg unna).
Hvis motoren din kan dokumenteres å være like ny eller nyere enn bilen din, samt at de aksepterer hk økningen, så kan du jo ha flaks med at de ikke krever dokumentasjon på ECU
Eller du kan også ha griseflaks å bare suse igjennom heila driti :laugh:
Please Log in or Create an account to join the conversation.
OlaGB wrote:
yakuza wrote: Suzuki dokumenterer ikkje noko.
Det går på dreiemoment og slagvolum på vitara 1.6, jimny diesel, og sammenligning av bremsedimensjonar frå desse.
Det samme vart gjort med SJ413.
avgasskrav får eg berre håpe eg er innafor
Ja momentkrav får du innafor, den er enkel. Akselvekt også. Men toppeffekt er vanskeligere, dog har du økt så lite at de kan kanskje bruke skjønn og godkjenne det.. Normalt har de ikke lov å bruke skjønn utover 15% økning på hk.
Avgass derimot.. SJ er pre 87, og har kun CO krav på tomgang. Jimny er katalysator typegodkjent med syklustest for dokumentasjon av avgasser.. Du må derfor ha motor inkl motorstyring ifra samme år eller nyere bil for å godkjenne ombyggingen samt dokumentert godkjent katalysator. Alternativet er egen syklustest, 40+k.. (Var nær å måtte det selv engang, greide å dokumentere meg unna).
Hvis motoren din kan dokumenteres å være like ny eller nyere enn bilen din, samt at de aksepterer hk økningen, så kan du jo ha flaks med at de ikke krever dokumentasjon på ECU
Eller du kan også ha griseflaks å bare suse igjennom heila driti :laugh:
jeps, ca. slik.
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- MadsV
- Topic Author
- Visitor
-
Public
Jimnyn er 2001, motor fra 2001 Baleno. Original ecu og innsprøytning osv.
Blir jo også bedre bremser med vitara calipere
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Eg trur ikkje det er godkjent andre. I så fall må du få tak i Regnr for å søke likebehandling.MadsV wrote: Korleis blir det då med min som har g16b? Har sett godkjente jimny med g16b meina eg på..
Jimnyn er 2001, motor fra 2001 Baleno. Original ecu og innsprøytning osv.
Blir jo også bedre bremser med vitara calipere
Marginalt bedre bremser, men g16b er også i vitara så då argumenterer du for at bremser er like.
Ellers samme. Så dersom eg får godkjent, er løypa lagt for deg.
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.