Et område for norske høyttalere.
Du kan finne et bredere publikum for tekniske spørsmål hvis du spør i engelskspråklige deler av denne nettsiden

Jimny chat på Norsk

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
08 Jan 2019 20:04 #200201 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk
På hvilket grunnlag dokumenterer du effekt imot chassie?
Med mindre Suzuki kan dokumentere OK for høyere effekt, så er 15% øknings regel eneste utvei slik jeg ser det. Å du overskrider det, samt bruker uorginal ECU til motor (avgasskrav til syklus test typ scindyrt).. Desverre, nokså skeptisk.

Har godkjent et par «umuligheter» før, begynner å kjenne reglemanget nokså godt :S Har hatt mye kontakt med SFOOR.

Men det finnes kontrollører som godkjenner mye rart, uten å kunne reglene godt nok, så alt kan jo i teorien gå.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
08 Jan 2019 20:33 #200208 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk
Suzuki dokumenterer ikkje noko.
Det går på dreiemoment og slagvolum på vitara 1.6, jimny diesel, og sammenligning av bremsedimensjonar frå desse.
Det samme vart gjort med SJ413.
avgasskrav får eg berre håpe eg er innafor :)

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
08 Jan 2019 20:50 #200210 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk

yakuza wrote: Suzuki dokumenterer ikkje noko.
Det går på dreiemoment og slagvolum på vitara 1.6, jimny diesel, og sammenligning av bremsedimensjonar frå desse.
Det samme vart gjort med SJ413.
avgasskrav får eg berre håpe eg er innafor :)


Ja momentkrav får du innafor, den er enkel. Akselvekt også. Men toppeffekt er vanskeligere, dog har du økt så lite at de kan kanskje bruke skjønn og godkjenne det.. Normalt har de ikke lov å bruke skjønn utover 15% økning på hk.
Avgass derimot.. SJ er pre 87, og har kun CO krav på tomgang. Jimny er katalysator typegodkjent med syklustest for dokumentasjon av avgasser.. Du må derfor ha motor inkl motorstyring ifra samme år eller nyere bil for å godkjenne ombyggingen samt dokumentert godkjent katalysator. Alternativet er egen syklustest, 40+k.. (Var nær å måtte det selv engang, greide å dokumentere meg unna).
Hvis motoren din kan dokumenteres å være like ny eller nyere enn bilen din, samt at de aksepterer hk økningen, så kan du jo ha flaks med at de ikke krever dokumentasjon på ECU :)

Eller du kan også ha griseflaks å bare suse igjennom heila driti :laugh:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
08 Jan 2019 21:56 #200215 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk

OlaGB wrote:

yakuza wrote: Suzuki dokumenterer ikkje noko.
Det går på dreiemoment og slagvolum på vitara 1.6, jimny diesel, og sammenligning av bremsedimensjonar frå desse.
Det samme vart gjort med SJ413.
avgasskrav får eg berre håpe eg er innafor :)


Ja momentkrav får du innafor, den er enkel. Akselvekt også. Men toppeffekt er vanskeligere, dog har du økt så lite at de kan kanskje bruke skjønn og godkjenne det.. Normalt har de ikke lov å bruke skjønn utover 15% økning på hk.
Avgass derimot.. SJ er pre 87, og har kun CO krav på tomgang. Jimny er katalysator typegodkjent med syklustest for dokumentasjon av avgasser.. Du må derfor ha motor inkl motorstyring ifra samme år eller nyere bil for å godkjenne ombyggingen samt dokumentert godkjent katalysator. Alternativet er egen syklustest, 40+k.. (Var nær å måtte det selv engang, greide å dokumentere meg unna).
Hvis motoren din kan dokumenteres å være like ny eller nyere enn bilen din, samt at de aksepterer hk økningen, så kan du jo ha flaks med at de ikke krever dokumentasjon på ECU :)

Eller du kan også ha griseflaks å bare suse igjennom heila driti :laugh:


jeps, ca. slik. :)

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • MadsV
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
    Public
08 Jan 2019 23:14 #200218 by MadsV
Replied by MadsV on topic Jimny chat på Norsk
Korleis blir det då med min som har g16b? Har sett godkjente jimny med g16b meina eg på..
Jimnyn er 2001, motor fra 2001 Baleno. Original ecu og innsprøytning osv.
Blir jo også bedre bremser med vitara calipere

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
08 Jan 2019 23:24 #200219 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk

MadsV wrote: Korleis blir det då med min som har g16b? Har sett godkjente jimny med g16b meina eg på..
Jimnyn er 2001, motor fra 2001 Baleno. Original ecu og innsprøytning osv.
Blir jo også bedre bremser med vitara calipere

Eg trur ikkje det er godkjent andre. I så fall må du få tak i Regnr for å søke likebehandling.
Marginalt bedre bremser, men g16b er også i vitara så då argumenterer du for at bremser er like.
Ellers samme. Så dersom eg får godkjent, er løypa lagt for deg.

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: yakuza
Time to create page: 0.141 seconds
Joomla template by a4joomla
We use cookies to give you the best online experience. Please let us know if you agree to all of these cookies. Accepting the Cookies also accepts the Disclaimers for the website.