Du kan finne et bredere publikum for tekniske spørsmål hvis du spør i engelskspråklige deler av denne nettsiden
Jimny chat på Norsk
edit: men denne kan ha nyetypen girkasse og drivaksel og har finere seter enn 2005-2009 og skinnratt.
Girspak er tilogmed 2004. desse transferkassene er bittelitt svakere men lager sjelden krøll.
2005 og nyare har trykknapp og aktuator lager sjelden krøll den også, litt breiare kjede og mindre oversetning gjer desse bittelitt sterkare.
Vacuumsystemet for frikobling av foraksel som lager krøll er likt og er grunnen til det mest utbredte problemet med 4x4 på en Jimny. Dei fleste bruker å sjalte det bort å sette på manuelle nav når dei får problemer.
Eg trur at for dei aller fleste med normal bruk vil det være like enkelt å reparere vacuumen.
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- TaterTot
- Visitor
-
Public
Eneste jeg fant ut ekstra er at knappene (H/L) visstnok henger litt. Han som har den mente det var knappene som hang litt, og måtte rengjøres.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- OlaGB
- Visitor
-
Public
For en gangs skyld en jimny som er litt normalt priset, noe som er godt å se for oss som har brukt bortimot et amerikansk statsbudsjett på Jimnyene våre :laugh:
Mange tror de får en 2008mod til 1999 mod pris desverre.
Stor fordel med 2005+ bilene, er at de er rustbehandlet som ny når de kom til norge.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- TaterTot
- Visitor
-
Public
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- MadsV
- Topic Author
- Visitor
-
Public
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- TaterTot
- Visitor
-
Public
Det er akkurat det med rust som er tanken min også. Må bare vite hva jeg skal drive med fremover, jobben er litt uklar på hva de vil.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Det med knappene er like gjerne brukerfeil. Slår ikkje ut momentant om det er spenn i drivverket eller litt ulikt turtal. og den må få med seg vacuumen, og det kjem litt an på pådrag om der er så mykje vacuum..TaterTot wrote: Bilen har vært eid av en gammel kar på Østlandet, som har bodd oppi en eller annen fjellbygd. Har visst aldri kjørt på salt, før den nå i vinter la om til vinterdekk.
Eneste jeg fant ut ekstra er at knappene (H/L) visstnok henger litt. Han som har den mente det var knappene som hang litt, og måtte rengjøres.
Men dersom det er noko, er det smøring ja.
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- BerntS
- Visitor
-
Public
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- TaterTot
- Visitor
-
Public
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- OlaGB
- Visitor
-
Public
Har hatt lyst til det selv da det kjøres mye i skog her, men det er ikke verdt pengene for min del.. Ut ifra prisene jeg har blitt fortalt, snakker vi fort 15-20k selv på en liten bil.. Kan like gjerne lakkere med bedliner da..
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- TaterTot
- Visitor
-
Public
OlaGB wrote: Vet endel i arctic truck miljøet har hatt hell med det, at det tåler litt skog/greiner osv helt fint..
Har hatt lyst til det selv da det kjøres mye i skog her, men det er ikke verdt pengene for min del.. Ut ifra prisene jeg har blitt fortalt, snakker vi fort 15-20k selv på en liten bil.. Kan like gjerne lakkere med bedliner da..
Ja, prisen er litt høy på det der. Årsaken til at jeg tenker på det er rett og slett for å få god beskyttelse. Har ikke garasje, er en faktor. Hvertfall ikke enda. Og blir det nå til at det blir oppussing, og langtur med vogna, så vil jeg ha det ordentlig.
Annen ting jeg lurer på er om noen av dere har sett/hørt/<annet alternativ> motorbytte etc som er godkjent av TÜV? En kompis av meg, som bygger om alt han har av Transportere tipset om at er det TÜV-godkjent, så er det OK også her.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- OlaGB
- Visitor
-
Public
Dette kan derimot åpne for alskens valg av motorer, hvis TUV går god for det. De kan ig godkjenne andre endringer, alt ifra store hjul til portalaksler. Baksiden er at det koster fort 40-60k for en slik dokumentasjon alt i alt.
Enkeltkomponenter som fjærer, støtfangere osv kan bli solgt med generell TUV dokumentasjon, som er nok for vegvesenet til å godkjenne.
Desverre er det ikke tilfelle med så store inngrep som motorgodkjenning.
Please Log in or Create an account to join the conversation.